Interessant is het om te zien dat er steeds meer bedrijven zijn die interesse hebben in online marketing. Dit is een markt die zich in de afgelopen jaren snel heeft ontwikkeld. Het ziet er naar uit dat de groei zeker nog wel eventjes door zal zetten.
Alles wordt tegenwoordig namelijk online gedaan. Niet alleen consumenten maken hun aankoopbeslissingen via het web, maar ook bedrijven. Zo is het tegenwoordig in vrijwel iedere branche mogelijk om aan online marketing te doen.
In dit artikel lees je de verschillende soorten online marketing die er zijn. Zo kun je als ondernemer of manager een beter besluit nemen over wat precies bij jouw bedrijf past. Natuurlijk kan Webit Webdesign Antwerpen daarbij begeleiden. Zo weet je zeker dat je nieuwe site tip top in orde is!
Social media marketing
Er zijn tegenwoordig veel verschillende social media kanalen, allemaal met hun eigen doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn en natuurlijk Snapchat. Er is altijd wel een social media platform, of combinatie van platformen, te vinden die bij uw bedrijf of organisatie passen. Zo leent Instagram zich bijvoorbeeld heel erg goed voor bedrijven waar design een grote rol speelt. Het is in ieder geval altijd een goed idee om op alle belangrijke platformen een account te hebben en iemand die zich hiermee bezighoud. Klanten of potentiële klanten verwachten dat ze via deze wegen contact kunnen opnemen. Daarnaast bieden veel van deze social media platformen de mogelijkheid om te adverteren. Zo staat Facebook er bijvoorbeeld om bekend om zeer specifiek interesses te kunnen targetten, zodat precies de juiste doelgroep uw marketing boodschap te zien krijgt.
Zoekmachine marketing (SEO of SEA)
Zoekmachine marketing is misschien wel de belangrijkste vorm van online marketing voor een bedrijf. Potentiële klanten maken namelijk gebruik van zoekmachines als Google wanneer ze zelf op zoek zijn naar uw producten of diensten. U kunt zich wellicht voorstellen dat dit zeer warme prospects zijn. Wanneer we kijken naar traditionele advertentiemogelijkheden of social media advertentiemogelijkheden, gaat dit vaak om zogenaamde interruptie marketing. Mensen worden in hun dagelijkse bezigheden gestopt om een advertentie te bekijken. Niets mis mee, maar bij zoekmachine marketing kan de boodschap precies op het juiste moment worden getoond, namelijk op het moment dat men zelf op zoek is naar de diensten. Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden als we het hebben of zoekmachine marketing:
SEO: Dit is een afkorting van een Engelse term, namelijk Search Engine Optimization. Dit is een verzameling technieken die ervoor zorgt dat zoekmachines zoals Google een website beter begrijpen. Een jaar of 10 geleden kwam dit neer op een aantal truukjes om Google een website hoger te laten plaatsen. Door de ontwikkelingen in het algoritme van Google is hier steeds meer kennis voor nodig. Inmiddels is dit echt een beroep geworden. Deze specialisten zijn full-time bezig om te ontdekken welke factoren een grote impact hebben op de posities in Google en andere zoekresultaten. Het grote voordeel van SEO is dat het voor de beste kwaliteit verkeer zorgt. Doordat de website namelijk in het organische gedeelte gepositioneerd staat, zorgt dit voor hoge kwaliteit verkeer en dus ook leads. Voor meer informatie kunt u Simply Rank SEO specialist Rotterdam eens benaderen. Ze zorgen voor buitengewone resultaten met zoekmachine optimalisatie.
SEA: Dit is een afkorting voor Search Engine Advertising. Dit heeft een aantal raakvlakken met het eerder genoemde SEO, hier betreft het echter advertenties. Deze zoekgiganten bieden de mogelijkheid om een advertentie te tonen bovenaan de resultaten, welke per klik betaald moet worden. Het grote voordeel hiervan is dat het direct effect heeft. De technieken die de SEO specialisten gebruiken om vindbaar te worden in het organische gedeelte van de zoekmachines, hebben tijd nodig om te gaan werken. Bij SEA worden de advertenties direct zichtbaar en zal het verkeer dus direct binnen gaan komen. Een nadeel van SEA is wel dat het in vergelijking met SEO vaak minder goede kwaliteit oplevert. Aangezien deze mensen vaak weten dat ze op een advertentie klikken, kan dit zorgen voor mindere kwaliteit. Veel bureaus combineren SEO en SEA, zodat er direct resultaten zichtbaar worden en er ook gewerkt wordt aan de lange termijn met de zoekmachine optimalisatie.